De hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat Dienst Zeeland, tevens Rijkshavenmeester Westerschelde maakt, gelet op artikel 9, lid 6 van het Scheepvaartreglement voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen (besluit van 11 december 1991, Stb. 1992, 3), hierna SRKGT, het volgende bekend: Behoudens in de hierna te omschrijven gevallen, worden geen ontheffingen op grond van artikel 9, lid 6 van het SRKGT verleend. Op grond van artikel 9, lid 6 van het SRKGT is het verboden in het kanaal met een schip af te meren, tenzij dit is toegestaan middels verkeerstekens, dan wel door de bevoegde autoriteit. De bevoegde autoriteit op het Kanaal van Gent naar Terneuzen, hierna KGT, is de hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat Dienst Zeeland, tevens Rijkshavenmeester Westerschelde (Stcrt. 2011, 7923). Het ligplaatsbeleid KGT is gebaseerd op de volgende overwegingen: het ligplaatsbeleid KGT is gericht op behoud van de veiligheid en het vlotte verloop van het scheepvaartverkeer, het in stand houden van vaarwegen en het waarborgen van de bereikbaarheid daarvan en het voorkomen of beperken van schade door het scheepvaartverkeer aan de waterhuishouding, oevers en waterkeringen, of werken gelegen in of over vaarwegen. Het KGT, dat een hoofdtransportas is, wordt intensief gebruikt door het scheepvaartverkeer. Bij gebruik van de vaarweg, heeft een ligplaats op de vaarweg, een negatieve invloed op de veiligheid en de vlotte doorstroming van het scheepvaartverkeer. Afgemeerde schepen beperken de beschikbare ruimte voor het bevaren, het manoeuvreren en het passeren. Dat beïnvloedt de veiligheid, alsmede de vlotheid van het scheepvaartverkeer. Rijkswaterstaat, hierna RWS, wil echter de vaarweggebruiker wel ruimte bieden om te kunnen overnachten, tijdens de wettelijk verplichte rusttijden. Tijdens de afgelopen kredietcrisis is gebleken, dat in tijden van economische teruggang, de vraag naar ligplaatsen voor langere periodes flink toeneemt. Om doelmatig om te kunnen gaan met de beperkte ruimte op het KGT (en de zijkanalen) en de soorten ligplaatsen, is het daarom noodzakelijk om de verschillende ligplaatsen te omschrijven en hiervoor één uniform ligplaatsbeleid te hanteren. Uitgangspunt van het ligplaatsbeleid KGT is, dat op regelmatige afstand langs het KGT, ligplaatsen voor overnachting worden aangeboden, zodat voldaan kan worden aan de wettelijk verplichte rusttijden. Daarnaast worden, naast wachtplaatsen voor de sluizen en de bruggen, passantenplaatsen aangeboden, waar maximaal 3 X 24 uur ligplaats mag worden genomen. De schepen die langer willen blijven liggen, dienen buiten het beheergebied van RWS ligplaats te nemen, tenzij er een ontheffing is verleend. Deze uitgangspunten leiden tot de volgende mogelijkheden om ligplaats te nemen: – RWS biedt wachtplaatsen voor de sluizen en bruggen aan; – RWS biedt overnachtingplaatsen (max. 1 X 24 uur) aan; – RWS biedt passantenplaatsen aan, waar maximaal 3 X 24 uur ligplaats mag worden genomen. Op deze plaatsen mag slechts langer worden gelegen, indien er toestemming is van of namens de bevoegde autoriteit, zijnde de hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat Dienst Zeeland, tevens Rijkshavenmeester Westerschelde. Toestemming kan worden verstrekt bij calamiteiten, spoedreparaties aan het schip, niet beschikbaar zijn van ligplaatsen bij Zeeland Seaports, hierna ZS, bepaalde persoonlijke omstandigheden zoals acute ziekte van de schipper of diens medewerker(s), overlijden, geboorte of huwelijk. Dit ter nadere beoordeling van het bevoegd gezag. N.B. Een verjaardag, familiebezoek, ligplaats vlakbij woonhuis, vakantie, etc. behoort niet tot de familieaangelegenheden of calamiteiten. Aan de toestemming kunnen voorwaarden worden verbonden. Toestemming kan worden aangevraagd bij een patrouillevaartuig of de Verkeerspost Terneuzen. – RWS biedt ligplaatsen voor kegelschepen aan; – RWS biedt een beperkt aantal permanente ligplaatsen aan voor houders van een ligplaatsontheffing. Deze ligplaatsontheffingen worden verstrekt aan ondernemingen, die door de aard van hun bedrijfsactiviteiten, noodzakelijkerwijs zijn aangewezen op een specifieke ligplaats in het KGT; – ZS biedt ligplaatsen aan voor schepen die langere tijd willen blijven liggen. Mocht er tijdelijk geen ligplaatsmogelijkheid bij ZS voorhanden zijn, dan kan RWS tijdelijk een ligplaats aanwijzen. Zodra ZS weer mogelijkheden heeft, dient het schip direct de door ZS aangewezen ligplaats te betrekken. Als voorbereiding op het ligplaatsenbeleid KGT heeft een inventarisatie plaatsgevonden van de bebording, deze bebording is inmiddels aangepast aan de gewenste situatie (uniform, duidelijk en overzichtelijk), met als uitgangspunt de door RWS aan te bieden soorten ligplaatsen. Tevens is er voor het plaatsen van de borden een verkeersbesluit gemaakt en gepubliceerd. Dit besluit is 8 maart 2010 definitief geworden. Het ligplaatsbeleid is beschreven in een ligplaatsbeleidsplan KGT. Voor vragen over het ligplaatsbeleid en/of een afschrift van het ligplaatsbeleidsplan, kunt u contact opnemen met de auteur van het document, mevr. E. Bijleveld: schriftelijk p/a Postbus 5014, 4330 KA Middelburg of digitaal via esther.bijleveld@rws.nl of telefonisch via: 0115-686800.
De volledige aanvraag is hier te lezen op de site van de overheid.
Ben je het niet eens met een verleende bouwvergunning van bijvoorbeeld je buren, dan kan je hiertegen bezwaar indienen. Neem hiervoor contact op met de relevante instantie.
Wil je meer vergunningaanvragen bekijken. We hebben een overzicht met alle bekendmakingen in Terneuzen. Bekijk alle Bekendmakingen terneuzen in .
Deel dit bericht:
Redactie Terneuzenkrant
Welkom op de bekendmakingen pagina van de Terneuzenkrant. Op deze pagina vind je alle bekendmakingen in ons mooie Terneuzen.
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws in gemeente Terneuzen via Terneuzenkrant.nl.
Vind woningen, vacatures, bekijk 112 meldingen en zie wanneer evenementen plaatsvinden op Terneuzenkrant.nl.
© Terneuzenkrant.nl is een merk van Krant.News Regionale nieuws groep.
Laatste blogartikelen